Een positieve impact maken met je post

Wait a minute Mr. Postman

Als moderne onderneming heb je al zoveel mogelijk van je correspondentie gedigitaliseerd. Maar af en toe moet je toch iets naar je klanten opsturen via de post. Zo ontving ik vorige week bijvoorbeeld mijn nieuwe zorgpas, vergezeld van een brief met uitleg. Twee velletjes papier in een envelop met venster. Ideaal om te gebruiken voor lijstjes! Voor slimme ondernemers zie ik hier een opportunity.

Lijstjes

Ik ben een lijstjes-mens. Lijstjes maken helpt me om alle ideeën uit mijn hoofd te halen, vast te leggen en te ordenen. Boodschappenlijstjes, To-Do lijstjes, Who-Ya-Gonna-Call? lijstjes, verlanglijstjes, en ook de scorelijst bij spelletjes. Toch heb ik heb al heel lang geen notitieblok meer aangeschaft. Lijstjes maak ik op losse stukjes papier en karton. Die kunnen overal vandaan komen. Enveloppen zijn bijvoorbeeld ideaal voor het maken van lijstjes. Lekker stevig papier. En vaak aan 2 kanten te beschrijven. Ook begeleidende brieven hebben meestal lekker veel witruimte, dus veel ruimte om te schrijven of tekenen.

Rotswanden, bierviltjes

Dit is niet per se nieuw of groen, hip gedrag. De mensch heeft altijd al de oppervlaktes gebruikt die makkelijk voorhanden waren om de spontane ingevingen te noteren. Denk bijvoorbeeld aan rotswanden of bierviltjes. Enveloppen werden door mijn oma ook al gebruikt om lijstjes te maken. Dus wat kun je daar als bedrijf nog aan toevoegen?

Milieu-impact van je post verminderen

Om de milieu-impact te verminderen van de brieven en pakketten die je als bedrijf verstuurd, heb ik wat mogelijkheden op een rij gezet:

  • Gebruik recycled papier of met een FSC keurmerk
    Gebruik papier en karton dat is gemaakt van recycled materiaal of dat een FSC keurmerk heeft. FSC betekent dat het hout van een bos komt dat op een duurzame manier wordt beheerd.
  • Verstuur CO2-neutraal
    Het postbedrijf rekent uit wat de CO2-impact is van je zendingen en via compensatie (bijvoorbeeld het planten van bomen) wordt dit geneutraliseerd. Groene service.
  • Zet fietskoeriers in
    Ik zie de laatste tijd bij met name de grotere webshops steeds vaker de optie om het pakket te laten bezorgen door een fietskoerier (zie bijvoorbeeld fietskoeriers.nl). Gezond voor de planeet want er hoeft geen (diesel-)busje te worden ingezet èn gezond voor de bezorger.
  • Stimuleer hergebruik van het papier
    Steeds meer dozen van pakketten worden al geschikt gemaakt om te gebruiken voor de eventuele retourzending. Of je kunt er een bouwpakket van maken, door de snijlijnen en instructies op te printen of suggesties voor andere knutselwerken op gezet, compleet met online challenge.
    Met enveloppen kan dit dus ook!

Positieve impact op je klant vergroten, in 3 stappen

Plekken voor lijstjes op de envelop en brieven
  1. Begin met een suggestie voor hergebruik op de envelop te zetten, bijvoorbeeld voor lijstjes. Of een uitleg hoe je er een vliegtuigje van kunt vouwen. Zo komt de ontvanger in ieder geval op het idee.
  2. Nog makkelijker maak je het door aan te geven welke delen goed te gebruiken zijn, bijvoorbeeld met een omtrek (in een lichte kleur, het moet natuurlijk niet te veel afleiden). Je kunt zelfs zo ver gaan om de indeling van de brief aan te passen zodat er een optimale ruimte overblijft.
  3. En helemaal mooi maak je het door alvast de basis voor de beste lijstjes in een lichte kleur voor te drukken op de brief en envelop. Bijvoorbeeld drie vakken voor de prioritering van je To Do’s: vandaag – morgen – ooit. Of de categorieën van een boodschappenlijstje: brood, groenten, zuivel etc. Of de kolommen voor een scorelijstje. Het grid voor een spelletje boter-kaas-en-eieren. Een prikkelende vraag zoals op theezakjes… nee, dat gaat toch echt te ver 🙂

Zo kun je een positieve impact maken op je klanten èn het milieu.
Heb je vragen, ideeën of mooie voorbeelden, laat het hieronder weten in een reactie!

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.