“Laat het hier a.u.b. mooier achter dan hoe je het aantrof”
Duurzaamheid in procesoptimalisatie en communicatie

Ik ben met Helder MVO Advies begonnen om met samenwerkingen ideeën te kunnen ontwikkelen en toepassen die direct bijdragen aan een duurzamere wereld. Eén van de leukste dingen vind ik bij bedrijven op bezoek gaan voor een rondleiding en kennismaking. Om iemand trots te horen vertellen over zijn/haar dagelijks werk. Te zien welke oplossingen er zijn bedacht. Uit te vinden welke verbindingen er allemaal zijn tussen teams, afdelingen en ook andere bedrijven. Elke werkvloer is een bron van ideeën en praktische toepassingen en samenwerking. En dat vind ik gaaf.
Helemaal leuk is het dan om mee te mogen denken om processen soepeler te laten lopen. Samen ideeën bedenken en aanscherpen. Met schema’s en visualisaties overzicht en inzicht geven en ideeën omzetten naar mogelijkheden, plannen en acties. Door heldere communicatie en informatie zorgen dat iedereen betrokken en enthousiast is.
Duurzaamheid
“Laat het hier a.u.b. mooier achter dan hoe je het aantrof”; zag ik een keer ergens staan bij een wandelpad. Voor mij is het een inspirerend motto voor mijn dagelijks leven en werken.
Zweverig? Welnee, het is keihard ploeteren! Want om eerlijk te zijn vind ik het nog steeds niet altijd makkelijk om altijd de meeste duurzame keuzes te maken – in combinatie met gezin, huishouden en werk. Onze maatschappij is er niet op ingericht. Ik ben ervan overtuigd dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Daarom maak ik me sterk voor praktische oplossingen.
Procesverbetering is mensenwerk
Procesverbetering en communicatie vormen samen de rode draad in mijn loopbaan. En daarbij heb ik ervaren dat het niet om de systemen gaat maar vooral om de mensen die daarmee werken. Of eigenlijk beter: de mensen die met elkaar samenwerken door kennis en informatie uit te wisselen. En dat gaat beter als de systemen daar dienstbaar aan zijn – niet leidend. Met goede informatievoorziening en communicatie die uitgaat van de ontvanger, niet de zender.
Zoveel mensen, zoveel bedrijven en organisaties
Ik heb bij uiteenlopende bedrijven en organisaties gewerkt: van het grote internationale Amerikaanse AT&T via het kleine, informele en creatieve Rotterdamse Ranj, als vrijwilliger bij het lokale Bedrijf & Samenleving, via het ‘Haagse’ Ministerie van Financiën naar het Delftse en kennisgerichte Deltares. Nu werk ik 3 dagen in de week als communicatieadviseur bij Stichting Stimular. En daarnaast ben ik dus zelfstandig ondernemer.
Opleidingen
Vanuit een fascinatie voor de drijfveren van menselijk handelen en liefde voor beeldtaal heb ik psychologie en daarna filmwetenschappen gestudeerd. In mijn werk heb ik mij verder bekwaamd en gecertificeerd op het gebied van projectmanagement, ITIL (Service Management), Agile/Scrum (PSPO I) en Informatieanalyse (BPMN). En op het gebied van communicatie en marketing: community management, online communicatie en online marketing (NIMA A) en Visual Thinking.
Energie
Voor onze lokale energiecoöperatie EnergieC Midden-Delfland doe ik met veel plezier de communicatie en PR, om zo veel mogelijk informatie te delen en leden en projecten te werven. Daarnaast klets ik als Taalmaatje met mensen voor wie Nederlands niet de eerste taal is.

Nieuwsgierig
Nu weet je wat over mij. Maar dan ben ik ook wel benieuwd naar jou. Wil je een (digitale) rondleiding geven op je bedrijf en vertellen over jullie processen? Kun je wel wat ideeënkracht gebruiken om duurzamer te ondernemen? Of hulp en advies bij de interne/externe communicatie? Neem contact met me op via: froukje@helder-mvo-advies.nl of via Linkedin. Ik spreek je!